Mitä haluan CRM:ltä? Osa 6/10 CRM raportointi kertoo minulle koko ajan missä mennään

Reaaliaikainen CRM raportointi onnistumisen pohjana

Hyvää kesää kaikille blogini seuraajille <3 Heinäkuu onkin jo vauhdissa ja vuoden toinen puolisko virallisesti alkanut. Itse aloitan H2:sta pieneltä takamatkalta, vaikka saatiinkin jengin kanssa loppukirillä loistava kesäkuu kasaan.

Hyvän loppukirin mahdollistajana oli jatkuva tietoisuus siitä, missä tarkalleen jokainen tulolaji, projekti, myyntimahdollisuus ja liidi menee. Mistä tiedän, mitkä ovat ne tärkeimmät kohteet joihin panostaa, ennen kuin viimeinenkin kontakti siirtää asioita syksymmälle kauniin suomalaisen kesän tieltä?

Aikaisemmissa CRM blogisarjani osissa olen kirjoittanut CRM:n tehtävästä ohjata myyntiputken hallintaa, sekä mahdollistaa aktiviteettien ja tiedon jaon avulla parempaa ja nopeampaa myyntiä. Jotta CRM voi ohjata toimintaa, täytyy sen datan olla ajan tasalla. Tämä tarkoittaa esimerkiksi sitä, että hävityt myyntimahdollisuudet ovat suljettu hävittyinä, voitetut myyntimahdollisuudet ovat siirtyneet projekteiksi ja projektit ovat laskutettu ja toteutettu niin kuin pitäisi.

Koko liiketoiminnan hallinta osana CRM:ää mahdollistaa ajantasaisen datan

CRM:n tehtävänä on ohjata jokaisen työntekijän toimintaa tehokkaampaan ja onnistuneempaan asiakaspalveluun. Jotta CRM voi puolestaan ohjata toimintaa paremmin, on sen datan oltava ajan tasalla. Ajantasainen data vaatii koko liiketoiminnan hallinnan CRM:n kautta. Jos liiketoimintaa ei ohjata täysin digitaalisesti, ei tieto silloin ole päivitettyä. Kuvitellaan tilanne, jossa esimerkiksi yksi liidi on pelkästään markkinoinnin omissa paperisissa muistiinpanoissa. Tai tilanne, jossa tarjouksen erikoishinnottelu asiakkaalle on vain myyjän ääneen lupaama. Näissä tilanteissa CRM.n data ei ole täysin ajan tasalla, eikä täten voi täydellisesti ohjata liiketoimintaa palvelemaan asiakkaita paremmin.

Microsoft Dynamics 365 CRM ja Office 365- tuottavuustyökalut yhdessä digitalisoivat koko liiketoiminnan

Se, että tiedämme aina tärkeimmät kohteet – liidit, myyntimahdollisuudet ja projektit, joihin panostaa, on ajantasaisen CRM datan ansiota. Päivitetty data puolestaan on ansiota liiketoiminnan digitalisoimisesta. Se mahdollistaa reagoinnin muuttuviin markkinaolosuhteisiin ja asiakkaidemme tarpeisiin.

Liiketoiminnan digitalisoiminen moderneilla sovelluksilla on yllättävän ketterä prosessi. Office 365 tuottavuustyökalut tarjoavat yhden ympäristön ja tiedon sijainnin kaikelle arjen työnteolle. Dynamics 365 puolestaan hyödyntää dataa Office 365- sovelluksista, kuten sähköposteista, kalentereista ja dokumenteista. Se nopeuttaa digitaalista muutostamme ohjaamalla koko liiketoimintaamme liidistä taseeseen ja tuloslaskelmaan.