Vastine HS toimittaja Ossi Mansikan kirjoitukseen “Kymmeniä katkoja päivässä”

HS sunnuntaina 4.3.2018 Kymmeniä katkoja päivässä, toimittanut Ossi Mansikka

Sunnuntain Helsingin Sanomissa toimittaja Ossi Mansikka laski kuinka monta kertaa työpäivän aikana työt keskeytyivät erilaisista viestimistä johtuen. Jo pelkästään lause ”Nykyhärvelit vaanivat piipauksineen kaikkialla, ja toistuvat keskeytykset aiheuttavat tietotyöläiselle teknostressiä” osoittaa, ettei kyseinen tietotyöläinen ole tietotyön ammattilainen, joka pyrkii hyödyntämään tietotekniikkaa omassa työssään vaan pikemminkin kokee modernit työkalut tunkeilevina ja omaa työtään häiritsevinä.

Modernien työkalujen tehtävä on mahdollistaa ajasta ja paikasta riippumaton työ, parantaa tuottavuutta merkittävästi ja vapauttaa työntekijälle enemmän aikaa ihmisten väliseen kanssakäymiseen. Kun työtä voi tehdä mistä vaan ja milloin vaan, on erityisen tärkeätä että jokainen löytää itselleen sopivat työtilat eri työtehtäville. Työtilalla tarkoitan optimaalista paikkaa, aikaa ja työkaluja eri tehtävien suorittamiseen.  Osa työstä on keskittymistä vaativaa, osan saa tehtyä parhaiten kun on käytössä iso näyttö, osa vaati useamman ihmisen samaan tilaan ja samaan aikaan keskittymään yhteisen asian äärelle. Silloin kun pitää tehdä keskittymistä edellyttävää työtä ja annat kännykän viestien tai sähköpostin keskeyttää työsi toistuvasti, olet yksinkertaisesti amatööri. Väärä työtila, väärä mentaliteetti, muut asiat ovat tärkeämpiä kun nyt käsillä oleva tehtävä.

Työn sisällön suunnittelu on ensisijaisen tärkeätä. Aina kun saat yhden tehtävän valmiiksi, tiedät mitä teet seuraavaksi. Sähköinen tehtävälista jossa on jaoteltuna eri työtiloihin kuuluvat tehtävät tehostavat yksinkertaisimmillaan työtäsi eniten. Saat hoidettua puhelut tärkeysjärjestyksessä, vastattua viesteihin, tehtyä keskittymistä vaativat tehtävät etc. kaiken mahdollisimman tehokkaasti. Lisäksi kun tehtävät on kirjattuna tiedät miten paljon aikaa tarvitset keskeneräisten asioiden hoitamiseen. Paras tapa vähentää stressiä on kirjata tekemättömät työt ylös. Stressi ei synny työn määrästä vaan hallitsemattomuuden tunteesta, kun et todellisuudessa tiedä kuinka paljon töitä on tekemättä ja kuinka paljon aikaa tekemättömät työt vaativat. Samaan hallinnan tunteen vähenemiseen viitataan myös Ossi Mansikan artikkelissa.

Se miten onnistut löytämään itsellesi sopivimmat työtilat, miten hyödynnät moderneja työkaluja oman työsi tukena ja miten paljon parannat tuottavuuttasi määrittelee hyvin pitkälti työmarkkina-arvosi.

Tässä muutama vinkki mistä lähteä liikkeelle:

  1. Valitse työnantaja joka on sisäistänyt ajasta ja paikasta riippumattoman työn mahdollisuudet ja edellytykset ja joka panostaa moderneihin työkaluihin
  2. Sähköiset muisti- ja tehtävälistat ihan ehdottomia työn hallinnan ja suunnittelun kannalta
  3. Hankkiudu täysin paperittomaksi, vain tämä mahdollistaa täysin ajasta ja paikasta riippumattoman työn
  4. Kouluttaudu hyödyntämään työkaluja parhaalla mahdollisella tavalla

 

Lue lisää aiheesta täältä