Tie myynnin ja markkinoinnin ammattilaiseksi, osa 1

 

Tie myynnin ja markkinoinnin ammattilaiseksi, osa 1

Moi kaikille,

Mä oon Alina. Aloitin Midpointedilla vajaa kuukausi sitten myynti ja markkinointi -tiimissä. Tällä hetkellä teen pääsääntöisesti digimarkkinointia. Nämä hommat on mulle aika uusia ja paljon on opittavaa – onneksi myös nälkää oppia! Tämän blogin tarkoituksena on seurata mun kasvua markkinoinnin ja myynnin ammattilaiseksi. Aion jakaa mun mietteitä sekä vinkkejä työkaluista, jotka toimii erityisen hyvin ja mihin tarkoitukseen käytän mitäkin työkalua. Eiköhän näistä asioista saada myös keskustelua aikaan!

Tässä ekassa kirjoituksessa avaan näkemystäni markkinoinnin murroksesta. Kerron myös mikä on digitaalinen muistikirja ja miten sen käyttäminen on helpottanut mun työpäiviä.

Käytössä olevat markkinointityökalut

Tällä hetkellä isoimpina markkinointityökaluina mun lähes jokaisessa työpäivässä toimii eri some-kanavat, Leadfeeder, Google analytics, Google Adwords ja MailChimp. Tarkoituksena olisi lisätä asap tähän listaan Social Engagement -työkalu, joka on tällä hetkellä opiskelussa. Työnhallinnan ja yhteydenpidon työkaluina toimivat Microsoftin Teams, OneNote, Dynamics (CRM), SharePoint ja Outlook. Työvälineinä mulla on puhelin, Surface ja kamera. Voisiko tähän listaan vielä lisätä jonkin työkalun?

Työn teko muuttuu jatkuvasti digitaalisemmaksi, sosiaaliset verkostot ovat olleet jo pitkään arkipäivää ja uusia teknologiaratkaisuja syntyy jatkuvasti. GDPR-asetuksen myötä sosiaalisten verkostojen tärkeys kasvaa, sillä prospektointi siirtyy vahvasti  näiden verkostojen varaan. Nyt viimeistään onkin tärkeää määrittää oman yrityksen pääverkostot. Lisäksi, on kriittistä ymmärtää kuinka nämä verkostot toimivat.

Meillä Midpointed:lla on ainakin 10 eri some-tiliä. Miten määrittää päätilit ja -kanavat näiden joukosta? Onko tehokkaampaa näkyä kaikkialla vai onko vähempi parempi? Itse olen lähtenyt lähestymään asiaa A/B-testauksen tyyppisesti: postataan samaa materiaalia eri kanaviin, analysoidaan tuloksia ja sen perusteella tehdään valintoja. Analysoitaessa tuloksia on tärkeää määrittää päätekijät. Itse olen määrittänyt näiksi tekijöiksi postauksien ansiosta syntyvät liidit, postauksen osallistamisen ja sen tuoman näkyvyyden. Miksi juuri nämä? Markkinointiahan ei ole järkeä tehdä, jos se ei tue yrityksen kasvua eli jos se ei tue myynnin tavoitteita. Mielestäni markkinointia voisi kutsua myynnin esityöksi. Se, että potentiaaliset asiakkaamme tunnistavat meidät, ovat kiinnostuneita meidän tuottamasta sisällöstä ja ymmärtävät tarinamme ennen varsinaista myyntitilannetta helpottaa sekä meidän työtä että asiakkaan päätösprosessia. Lisäksi se, että meidän ja asiakkaidemme välille syntyy luottamussuhde on kriittistä. On tärkeää, että asiakkaamme voivat hyödyntää meidän postaamaa sisältöä ja käyttämään meidän tuotteita entistä tehokkaammin.

Analyysia ei ole vielä saatu päätökseensä. Kuitenkin jo nyt olen huomannut, että jokaisella kanavalla on tärkeää olla oma tarkoituksensa. Esimerkiksi Instagramia käytetään enemmän työnantajakuvan luomiseen kun taas LinkedIn:ä viestiessä päättäjille. Työntekijöiden yksityisten tilien voimaa ei saa myöskään unohtaa. Social Selling on minulle vielä uutta, mutta kyllä se vaan on tehokkaampaa yksityisiltä tileiltä. Miten teillä on valittu somen pääkanavat?

Kuukauden työkalu: digitaalinen muistikirja OneNote

Päätin aloittaa mun perehdytyksen ja ajanhallinnan kannalta tärkeästä työkalusta: OneNote:sta! Näin uutena käyttäjänä, oon kokenut OneNote:n tosi hyödylliseksi! Meillä OneNote:sta löytyy yrityksen yleisiä ohjeita, eri tiimien materiaaleja sekä oma sivu, johon voi yksityisesti kirjottaa mitä tykkää. Eli sieltä on helppo löytää niin yleisiä ohjeita kuin tehdä omia muistiinpanoja!

Mikä OneNote ? 

Microsoft OneNote kuuluu Office 365-tuottavuustyökalupakettiin ja on erinomainen digitaalinen ajanhallinnan työkalu. OneNote muistiinpanot sijaitsevat tietoturvallisessa Office-365 pilvessä. Muistiinpanot muodostuvat digitaalisista muistikirjoista, joita voi olla rajaton määrä! Voit kuvata kuvia ja videoita suoraan sähköisiin muistiinpanoihin. Voit myös sanella muistiinpanosi tietokonetekstimuotoon sekä piirtää kosketusnäytöllisillä laitteilla muuttaen käsinkirjoitetun tekstin konemuotoon!

OneNote:n muistikirjoja käytetään käyttöoikeuksilla, eli muistikirjat ovat jaettavissa organisaation sisälle ja ulkopuolelle. Digitaalinen muistikirja on käyttäjän käytettävissä, jos muistikirja sijaitsee kohteessa, johon käyttäjällä on pääsy. Käyttöoikeudet voi myös tarkentaa katselu- ja muokkaamisoikeuksiin. Digitaalinen muistikirja on jaettavissa myös organisaatiosi ulkopuolelle: voit esimerkiksi tehdä asiakastapaamisten tai -palavereiden muistiinpanot suoraan sähköisesti asiakkaan pilvikohteeseen!

I love it!    

Itse olen tykästynyt OneNote:en monestakin syystä. Ensimmäiseksi perehdytyksen tukena se on ollut mulle todella tarpeellinen työkalu, sillä pelkällä hakusanalla ohje löytyy nopeasti, eikä aikaa valu turhaan etsimiseen. Muistikirjat ja välilehdet mahdollistavat hyvin organisoidun kokonaisuuden eli ilman hakusanaakin asiat löytyvät nopsaa. Toinen, mihin oon tykästynyt OneNotessa: saan kirjattua ideat heti ylös niin offlinessa kuin onlinessa! Eli voin kirjata ylös asioita ilman nettiyhteyttä ja ne päivittyvät, kun saa yhteyden. Mikä vielä parasta, näitä ideoita tarvitessani tiedän, mistä ne löytyvät. Minulla on OneNote niin koneella kuin puhelimessakin, joten se on aina käden ulottuvilla. To Do -listat ovat taas mahdollistaneet mulle täysin paperittoman työpisteen, joka on tosi siistiä! Käytän To Do -listoja muistin tukena. Näin aikaa ei kulu turhaan muistelemiseen vaan listalta näen suoraan, mitä minun pitikään tehdä seuraavaksi.

ALINA VENERMO

alina.venermo@midpointed.fi