Microsoft & Tekoäly

Edellisessä blogissa tarkasteltiin pintapuolisesti kasvaneen tekoälytarjonnan vaikutusta ohjelmistorobotiikkaan yritysperspektiivistä. Yksi merkittävä epävarmuustekijä tekoälyjärjestelmissä on kuitenkin se, mihin syöttämämme data lopulta päätyy.

Tekoälyn perusteita opiskelleet tietävät, että data, tarkemmin sanottuna suuret datamäärät eli big data, on monien tekoälyratkaisujen toiminnan ytimessä. Mitä enemmän dataa, sitä paremmin järjestelmä toimii. Tämä johtaa tilanteeseen, jossa monet tekoälyratkaisut käyttävät uudelleen käyttäjän syöttämää dataa malliensa opettamiseen. Ilmaiset järjestelmät tekevät näin lähes varmasti eivätkä peittele sitä loppukäyttäjiltä, mutta myös joissakin maksullisissa palveluissa on epäselvyyksiä datan yksityisyyden suhteen.

Jos organisaatiossanne on kahvihuonekeskustelujen pohjalta alkanut vallita niin sanottu ’tekoälyn villi länsi’, eli tekoäly tukee työntekijöitä normaalin IT-infran ulkopuolella, on aika miettiä, olisiko tarvetta suljetulle, yrityskäyttöön suunnatulle ratkaisulle. Monenlaiset tuottavat tekoälyt ovat arvokkaita asiantuntijatyön tukena, joten niistä ei kannata tehdä pelottavia. On kuitenkin tärkeää huomioida ja käsitellä ajoissa organisaation datan käsittelyyn liittyvät riskit.

Minkälaisia yrityskäyttöön suunnattuja tekoälyratkaisuja on nyt saatavilla? Esimerkiksi Microsoftin valikoimasta löytyy Bing Chat Enterprise, joka on ilmaiseksi saatavilla, mikäli yrityksellänne on käytössä E3, E5 tai vaikkapa Business Premium -lisenssit. Bing Chat Enterprise on GPT-malliin pohjautuva tekoälyavustaja, joka kommunikoi käyttäjän kanssa käyttäen chat-viestejä.

Azure OpenAI on Microsoftin palvelu, jossa voidaan hyödyntää OpenAI-yrityksen erilaisia kielimalleja (kuten GPT-4 ja GPT-3.5) ja opettaa niitä yrityksen omalla datalla, turvallisesti. Azure OpenAI -palvelu on helppo integroida muihin Microsoftin liiketoimintasovelluksiin. Palvelu on hinnoiteltu käyttöperusteisesti, mutta suuren kysynnän vuoksi saatavuus on toistaiseksi rajallista.

Microsoft Copilot on ehkä odotetuin tuote Microsoftin AI-valikoimassa. Copilot koostuu kahdesta osasta: Business Chat ja Microsoft 365 Copilot. Business Chat on yrityksen datalla koulutettava virtuaalityöntekijä, joka voi luoda uusia tarjouksia tai sopimuksia vanhojen dokumenttien pohjalta, ottaa huomioon aiheeseen liittyvät kokousmuistiinpanot ja sopia ajankohdan niiden esittelylle. Jos tämä toimii käytännössä, se kuulostaa melko vaikuttavalta, eikö vain?

Microsoft 365 Copilot tarjoaa ChatGPT-tyylisen käyttöliittymän, jossa käyttäjä voi luonnollista kieltä käyttäen ohjeistaa lähes kaikkia tuttuja M365-sovelluksia. Outlook, Teams, Word, Excel ja PowerPoint ovat esimerkkejä ohjelmistoista, jotka saavat tämän tuen. Hinnoittelu perustuu lisensseihin, eikä Microsoft 365 Copilot ole vielä yleisesti saatavilla.

Tekoälyn hyödyntäminen yritystoiminnassa tarjoaa valtavia mahdollisuuksia tehostaa prosesseja ja tukea työntekijöiden päivittäistä työtä. Kuitenkin datan käsittelyyn ja tietoturvaan liittyvät riskit on otettava huomioon ja hallittava tehokkaasti. On suositeltavaa arvioida eri tekoälyratkaisujen kustannuksia, hyötyjä ja riskejä huolellisesti ja harkita, mikä ratkaisu on parhaiten organisaation tarpeisiin ja tietoturvaan liittyvien vaatimusten mukainen.

Tekoäly tulee osaksi yritystoimintaa, vaikka yritykset eivät olisikaan valmiita. Seuraavassa blogissamme käsittelemme sitä, miten organisaatio voi valmistautua prosessejaan muuttamalla tekoälyn tulemiseen.

Kiinnostuitko?