Mitä haluan CRM:ltä? Osa 2/10 CRM kertoo minulle muutoksista asiakkaissani

Ohhoh, sehän onkin aika jatkaa keskustelua haaveideni täydellisen CRM:n rakentamisesta. Kerran viikossa Jussiin asti meinasin käsitellä toiminnallisuutta, joka on oman myyntityöni järjestelmän toiveena ja vaatimuksena. Viime viikollahan herätin räväkkää keskustelua blogisarjani ensimmäisellä osalla Mitä haluan CRM:ltä? Osa 1/10 Haluan, että CRM kertoo minulle mitä minun pitää tehdä.

Asiakkaiden toimintaa seuraava, myyntiprosessin vaiheista myyjille aktiviteetteja ja ilmoituksia luova asiakkuudenhallintajärjestelmä on nykypäivää. Nyt aion käsitellä aihetta, johon minulla ei vielä ole käytössä täydellistä ratkaisua, mutta jota laiskana tiedon syöttäjänä, ja automatisoinnin ystävänä kovasti toivoisin.

Tämän viikon aihe ja blogisarjan part deux:

CRM kertoo minulle muutoksista asiakkaissani

Tämä tarkoittaa sitä, kun CRM:ssä potentiaalisten, nykyisten ja entisten asiakkaiden elämässä tapahtuvat muutokset menisivät automaattisesti päivitettynä asiakkuudenhallintajärjestelmään. Jos oikein ruvetaan rönsyilemään, otetaan mukaan myös viime juttuni toiveet, jossa järjestelmä ilmoittaa myyjälle näistä muutoksista. Nättiä, eikö totta.

Jaan nämä muutosten siirtymiset CRM:ään kahteen osaan. Markkinoinnin seurannan huomioimiin muutoksiin, sekä asiakkaan yritystiedoissa tapahtumiin muutoksiin. Kategorisointi ansaitsisi vielä kolmannen osan, joka olisi muutokset asiakkaan ympäristössä (esim. uudet teknologiat, tai ilmoitukset kuten hälytykset nykyisistä järjestelmistä), mutta yksinkertaistuksen vuoksi liitän tämän yhteen ensimmäisen osan kanssa.

Jakoni ensimmäisen osa, eli markkinoinnin seurannan huomioimat muutokset asiakkaissa menevät paljolti päällekkäin viime viikkoisen vaatimukseni kanssa. Päivitetään asiakkaan tietoihin meitä kiinnostavat asiakkaan verkkokäyttäytymisen muutokset. Muutoksena esimerkiksi asiakkaan esittämä kiinnostus uusia palveluita kohtaan. Esimerkki: olemme palvelleet asiakasta hienosti vuosien ajan tuotteellamme A. Nyt asiakkaalta joku toinen henkilö onkin tilannut meidän blogimme koskien tuotettamme B. Voimme turvallisesti tässä vaiheessa olettaa, että asiakkaassa on saattanut tapahtua muutos ja heidän kiinnostuksensa kohteet ovat muuttuneet/kehittyneet.

Viime viikon kirjoituksessani käsittelin näiden muutosten keräämistä järjestelmään, ja tärkeintä tässäkin on tarkka määrittely siitä, mitä halutaan verkosta seurata. Lisäksi se, kenelle ja miten siitä halutaan kertoa/raportoida. Markkinoinnin seurannan tietojen tuominen CRM:ään on kuitenkin erittäin olemassa olevaa myynnin mahdollistamista, jossa moni asiakkuudenhallintajärjestelmien valmistaja ja markkinoinnin systeemi pystyy jeesaamaan.

Vaikeampi osa, se jota ei vielä tyydytettävästi tänä päivänä mielestäni toteuteta. Jos joku sattuu tietämään toisin, olisi nyt loistava aika valaista minua! Tämä osa on siis asiakkaiden yritystietojen muutosten siirtyminen suoraan CRM:ään päivittämään vanhoja tietoja, joka osaa kyllä sitten kertoa minulle muutoksista. Kysymys kuuluu, miten muutos saadaan järjestelmiimme?

CRM

Mitä tapahtuu tiedoille jos vaihdan työpaikkaani, yrityksemme muuttaa tai avaamme uuden konttorin? Uskallan sanoa, että LinkedIn on yksi ensimmäisiä paikkoja, jonne päivitetyt tiedot viedään. Nyt saamme tiedon suoraan päivitettynä asiakkailtamme itseltään. Nerokasta! Asiakkaamme päivittävät itse omat yritys- ja henkilötietonsa CRM:äämme auttaakseen meitä palvelemaan heitä paremmin 🙂

Ja näin, yksi ongelma elämässäni näyttäisi tulevan taas ratkaistuksi! Microsoft Relationship Salesin hinnaksi ilmoitettiin 135 amerikan rahaa/kk/käyttäjä, joka on myös odotettava hinta euroissa, ainakin noin about. Midpointedilla tulemme telttailemaan ulkona jonossa päästäksemme 1.7. käyttämään ratkaisua joten stay tuned, palaillaan pian 😉