Konsultointi »

5 tapaa, jolla konsultointiyritykset voivat kehittää liiketoimintaansa hyödyntämällä digitalisaatiota

Mitä konsultointiyrityksen tulee ottaa huomioon jatkuvasti muuttuvassa digitaalisessa maailmassa? Lue 5 kohtaa siitä, miten firmasi parhaiten hyödyntää digitalisaation tuomia mahdollisuuksia ja palveluita kehittämään liiketoimintaansa.

1. Ulkoista konsulttifirman IT- huolenpito lähellä sijaitsevalle toimialan tuntevalle IT- palveluntarjoajalle

IT-laitteet ja järjestelmät kehittyvät ja yksinkertaistuvat. Ohjelmat ja dokumentit sijaitsevat ja siirtyvät tietoturvallisempaan pilveen, jolloin käyttökatkoja ja versioiden hallintaa tarvitsee murehtia koko ajan vähemmän. Tämä vähentää IT:n kanssa taisteluun kuluvaa aikaa.

Konsultin ei silti kannata kuluttaa aikaansa laitteiden, ohjelmien tai tietojen säätämiseen – vaan niiden hyödyntämiseen. Konsulteilla on tarkat vaatimukset IT:n suhteen. On tärkeää varmistaa, että tieto on aina ajantasaista, nopeasti saatavilla ja hyödynnettävissä ajasta, paikasta ja laitteesta riippumatta.

Valitettavasti ongelmat ja kysymykset kuitenkin joskus kuuluvat tietotekniikan ja digitalisaation maailmaan. Välillä laitteita tai järjestelmiä ei osata käyttää niin kuin olisi parasta, ja välillä laitteilla ja järjestelmillä esiintyy ongelmia.

Siksi konsulttifirmalle on tärkeää, että he ovat ulkoistaneet IT:n lähellä toimivalle ja toimialan tuntevalle IT-palveluntarjoajalle. Konsultin tarpeet ovat uniikit, työajat vaihtelevat, eikä työ saa seisahtua IT:n takia. Lähellä toimiva ja aina käytettävissä oleva proaktiivinen IT-tuki vähentää tuottavuuskatkoja. Älä säädä itse, vaan vaadi muilta säätöä!

2. Hyödynnä oikeita konsultin pilvityökaluja

Konsulttifirmassa tärkeimmät pilvityökalut ovat sähköposti, kalenteri, Office ohjelmat ja CRM. Perässä seuraa tietopankit, to-do lista ja pdf työkalut.

Laitepuolella pystytään tekemään nykyään enemmän ja enemmän mobiilisti tehokkaalla älypuhelimella ja kevyellä kannettavalla. Microsoft Surface perhe tarjoaa pienessä koossa tehokkaan ja tyylikkään ratkaisun kaikkien tärkeimpien työkalujen hyödyntämiseen.

Pilvityökaluissa suurimmalla osalla meistä on käytössä Microsoftin Office 365 tuottavuustyökalut. Täältä pystymme hyödyntämään laitteesta ja paikasta riippumatta sähköpostia, jaettua kalenteria sekä Wordia (ja muita tiedostoja). Office 365-pakettiin kuuluu myös paljon muita eri työntekijöiden työtä helpottavia työkaluja.

Esimerkiksi OneNote sähköiset muistiinpanot kulkevat aina mukana interaktiivisesti ilman paperia ja (perinteistä) kynää. Muistiinpanot on helppo jakaa tiimin kesken.

Teams tarjoaa yhteisen työtilan tiimin tai projektin tarpeisiin. Teamsissä pystymme samanaikaisesti työstämään tiedostoja, chattaamaan ja tekemään tiimin kesken videopuheluita.

Konsultointialalla myös Googlen tarjoama Google for Business tai G Suite on ollut suosittu pilvityökaluratkaisu. Microsoftin Office 365 tarjoaa kuitenkin hintansa, laajuutensa sekä tietoturvansa puolesta aidosti parhaan ratkaisun kasvavan yrityksen mahdollisuuksiin ja haasteisiin. Lue miten Googlen tarjonta rinnastuu Office 365 pakettiin TÄÄLTÄ.

3. Alan ja digitalisaation tuomat vaatimukset konsulttifirmassa

Samalla kun työn tekeminen mobilisoituu, tietojen käsittely siirtyy pilveen ja ryhmätyöskentelytyökalut yleistyvät, niin rajoitukset ja vaatimukset tiedon hallinnalle koventuvat.

Toukokuussa 2018 voimaan astuva EU:n tietosuoja-asetus (GDPR), vaikuttaa laajalti omiin IT ja tietojenhallinta vaatimuksiin. Yritysten kannattaa jättää oman tietotekniikan kehitys ja toteutus GDPR:n vaatimusten mukaisesti osaavalle IT-kumppanille.

GDPR tuo monille konsulteille liiketoiminnallisia mahdollisuuksia. Tätä mahdollisuutta tukee GDPR:n digitaalisen käsittelyn tuntevan paikallisen IT-palveluntarjoajan kanssa kumppanoituminen.

4. Tietoturvan kehittäminen konsultointialalla

Nyt kun olemme onnistuneesti jalkauttaneet ja kouluttaneet liiketoiminnan kehityksen kannalta oikeat ratkaisut ja kaikki ovat super onnellisia, niin IT-palvelun uudeksi tehtäväksi nousee tietoturvan varmistaminen ja kehittäminen. Eikä vähiten laskeutuvan GDPR uudistuksen myötä.

Konsulteilla on nyt kaikenlaisia kiiltäviä laitteita ja vaikka minkävärisiä ratkaisuja joilla linkit lentää ja tiedostot vaihtaa omistajaa ympäri maailman. IT-tuen tärkeänä roolina on varmistaa että käyttäjät, laitteet, dokumentit ja ratkaisut ovat hallussa ja suojattuina. Tähän olemme ilolla saaneet hyödyntää Microsoftin EMS tietoturvaratkaisua joka myös kehittyy tällä samalla, oi niin hurjalla vauhdilla.

5. Konsultointiyrityksen liiketoiminnan kehittäminen räätälöidyllä yhdellä ekosysteemillä

Kaikki edelliset konsulttifirmojen digitalisaation tuomat mahdollisuudet ynnättynä meillä on mahdollista rakentaa edullisesti ja ketterästi vaatimusten mukainen asiakkaiden, markkinoinnin ja aktiviteettien hallintajärjestelmä

Microsoft Dynamics 365 hyödyntää Office 365 dataa, ja mahdollistaa pilvipalveluna helpon räätälöinnin juuri oman liiketoiminnan kehitykseen. Järjestelmä mahdollistaa eri työntekijöille puitteet onnistumiselle, sekä asiakkaille ylivertaisen palvelun.

Myynnin ja asiakkuuksien hallinta CRM:ssä keräämällä kaiken tiedon yhteen näkymään, sekä markkinoinnin automaatio tukemaan liidigenerointia ja lisämyyntiä tukevat aidosti yrityksen mahdollisuuksia ylittää tavoitteet.

Oman paikallisen IT-kumppanin tehtävänä on tehdä räätälöinnit ja tarjota jatkuvasti kehittyvään järjestelmän konsultointia ja kehitystä yhdessä toimiston kanssa.