Arkkitehtitoimistot »
5 tapaa, jolla arkkitehtitoimisto voi kehittää liiketoimintaansa hyödyntämällä digitalisaatiota
Mitä arkkitehtitoimiston tulee ottaa huomioon jatkuvasti muuttuvassa digitaalisessa maailmassa? Lue 5 kohtaa siitä, miten toimistosi parhaiten hyödyntää digitalisaation tuomia mahdollisuuksia ja palveluita kehittäen samalla liiketoimintaansa.
1. Ulkoista arkkitehtitoimiston IT-huolenpito lähellä sijaitsevalle toimialan tuntevalle IT-palveluntarjoajalle
IT-laitteet ja järjestelmät kehittyvät ja yksinkertaistuvat. Ohjelmat ja dokumentit sijaitsevat pääosin pilvessä, jolloin käyttökatkoja ja versioiden hallintaa tarvitsee murehtia koko ajan vähemmän. Tämä vähentää IT:n kanssa taisteluun kuluvaa aikaa.
Arkkitehdin ei silti kannata kuluttaa aikaansa laitteiden, ohjelmien tai tietojen säätämiseen – vaan niiden hyödyntämiseen. Arkkitehdilla on tarkat vaatimukset IT:n suhteen. On tärkeää varmistaa, että liikkuvilla myyjillä ja raskaampia tuotannon ohjelmia käyttävillä luovilla työntekijöillä on työkalut kunnossa juuri heidän töidensä vaatimusten mukaisesti.
Valitettavasti ongelmat ja kysymykset kuuluvat kuitenkin silloin tällöin tietotekniikan ja digitalisaation maailmaan. Välillä laitteita tai järjestelmiä ei osata käyttää niin kuin olisi parasta, ja välillä laitteilla ja järjestelmillä esiintyy ongelmia.
Siksi toimistolle on tärkeää, että he ovat ulkoistaneet IT:n lähellä toimivalle ja toimialan tuntevalle IT-palveluntarjoajalle. Arkkitehtien tarpeet ovat uniikit, työajat vaihtelevat, eikä työ saa seisahtua IT:n takia. Lähellä toimiva ja aina käytettävissä oleva proaktiivinen IT-tuki vähentää tuottavuuskatkoja. Älä säädä itse, vaan vaadi muilta säätöä!
2. Hyödynnä oikeita arkkitehtitoimiston pilvityökaluja
Arkkitehdin tärkeimmät pilvityökalut ovat suunnitteluohjelma, sähköposti, kalenteri sekä projektinhallintaohjelma. Tämän jälkeen tulee to-do listat, dokumenttipankit, pdf ohjelma ja muut Office 365 tuottavuustyökalut.
Laitepuolella arkkitehti pystyy tekemään nykyään enemmän ja enemmän mobiilisti tehokkaalla älypuhelimella ja kevyellä kannettavalla. Microsoft Surface perhe tarjoaa luovia ominaisuuksia kynällisellä kosketusnäytöllä ja mobiilisuutta pienessä paketissa. Itse suunnittelutyöhön HP Z-tehotyöasemat ovat varma ratkaisu kun halutaan parhaat laitteet työntekoon erittäin järkevällä hinnoittelulla ja elinkaarihallinnalla.
Pilvityökaluissa suurimmalla osalla meistä on käytössä Microsoftin Office 365 tuottavuustyökalut. Täältä pystymme hyödyntämään laitteesta ja paikasta riippumatta sähköpostia, jaettua kalenteria sekä Wordia (ja muita tiedostoja). Office 365-pakettiin kuuluu myös paljon muita eri työntekijöiden työtä helpottavia työkaluja.
Esimerkiksi OneNote sähköiset muistiinpanot kulkevat aina mukana interaktiivisesti ilman paperia ja (perinteistä) kynää. Muistiinpanot on helppo jakaa tiimin kesken.
Teams tarjoaa yhteisen työtilan tiimin tai projektin tarpeisiin, samalla tavoin kuin Slack. Teamsissä pystymme samanaikaisesti työstämään tiedostoja, chattaamaan ja tekemään tiimin kesken videopuheluita.
Arkkitehtitoimistoille myös Googlen tarjoama Google for Business tai G Suite on ollut suosittu pilvityökaluratkaisu. Microsoftin Office 365 tarjoaa kuitenkin hintansa, laajuudensa sekä tietoturvansa puolesta aidosti parhaan ratkaisun kasvavan toimiston mahdollisuuksiin ja haasteisiin. Lue miten Googlen tarjonta rinnastuu Office 365 pakettiin TÄÄLTÄ
3. Alan ja digitalisaation tuomat vaatimukset arkkitehtitoimistossa
Samalla kun työn tekeminen mobilisoituu, tietojen käsittely siirtyy pilveen ja ryhmätyöskentelytyökalut yleistyvät, niin rajoitukset ja vaatimukset tiedon hallinnalle koventuvat.
Toukokuussa 2018 voimaan astuva EU:n tietosuoja-asetus (GDPR), vaikuttaa laajalti arkkitehtitoimistojen omiin IT ja tietojenhallinta vaatimuksiin. Toimistojen kannattaa jättää oman toimiston tietotekniikan kehitys ja toteutus GDPR:n vaatimusten mukaisesti osaavalle IT-kumppanille.
Samaan aikaan alalla on mahdollista saada huomattavaa kilpailuetua hyödyntämällä digitaalisia uudistuksia kuten Windows 10 Creators updaten tuomia luovan työn kehityksiä. Siksi on tärkeää, että IT-kumppanina toimii taho, jonka kanssa on rakennettu ketterä ympäristö, jossa on helppo testata innovaatioita ja soveltaa niitä oman liiketoiminnan kehittämiseen.
4. Tietoturvan kehittäminen arkkitehtitoimistoissa
Nyt kun olemme onnistuneesti jalkauttaneet ja kouluttaneet liiketoiminnan kehityksen kannalta oikeat ratkaisut ja kaikki ovat super onnellisia, nousee IT-palvelun uudeksi tehtäväksi tietoturvan varmistaminen ja kehittäminen. Eikä vähiten laskeutuvan GDPR tietosuojauudistuksen myötä.
Arkkitehdeillä on kaikenlaisia kiiltäviä laitteita ja vaikka minkävärisiä ratkaisuja, joilla linkit lentävät ja tiedostot vaihtavat omistajaa ympäri maailman. IT-tuen tärkeänä roolina on varmistaa, että käyttäjät, laitteet, dokumentit ja ratkaisut ovat hallussa ja suojattuina. Tähän olemme ilolla saaneet hyödyntää Microsoftin EMS tietoturvaratkaisua, joka myös kehittyy tällä samalla, oi niin hurjalla vauhdilla.
5. Arkkitehtitoimiston liiketoiminnan kehittäminen räätälöidyllä yhdellä ekosysteemillä
Kaikki edelliset arkkitehtitoimiston digitalisaation tuomat mahdollisuudet ynnättynä meillä on mahdollista rakentaa edullisesti ja ketterästi arkkitehtitoimiston vaatimusten mukainen asiakkuuksien ja projektien hallintajärjestelmä.
Microsoft Dynamics 365 hyödyntää Office 365 dataa, ja mahdollistaa pilvipalveluna helpon räätälöinnin juuri oman liiketoiminnan kehitykseen. Järjestelmä mahdollistaa eri työntekijöille puitteet onnistumiselle, sekä asiakkaille ylivertaisen palvelun.
Projekteja on helppo luoda ja seurata. Merkkaa tunteja ja aktiviteetteja myös mobiilisti. Dynamics 365 yhdistää CRM, ERP ja markkinoinnin automaatio-ominaisuuksia edullisella lisenssointimallilla, jossa maksetaan vain siitä, mitä käytetään.
Oman paikallisen IT-kumppanin tehtävänä on tehdä räätälöinnit ja tarjota jatkuvasti kehittyvään järjestelmään konsultointia ja kehitystä yhdessä toimiston kanssa.