Rahoitusala ja varainhankinta »

5 tapaa, jolla rahoitusyhtiöt ja pankkiiriliikkeet voivat kehittää liiketoimintaansa hyödyntämällä digitalisaatiota

Mitä rahoitusyhtiön tai pankkiiriliikkeen tulee ottaa huomioon jatkuvasti muuttuvassa digitaalisessa maailmassa? Lue 5 kohtaa siitä, miten yhtiösi parhaiten hyödyntää digitalisaation tuomia mahdollisuuksia ja palveluita kehittämään liiketoimintaansa.

1. Ulkoista rahoitusyhtiön ja pankkiiriliikkeen IT- huolenpito lähellä sijaitsevalle toimialan tuntevalle IT- palveluntarjoajalle

IT-laitteet ja järjestelmät kehittyvät ja yksinkertaistuvat. Ohjelmat ja dokumentit sijaitsevat ja siirtyvät tietoturvallisempaan pilveen, jolloin käyttökatkoja ja versioiden hallintaa tarvitsee murehtia koko ajan vähemmän. Tämä vähentää IT:n kanssa taisteluun kuluvaa aikaa.

Ei silti kannata kuluttaa aikaansa laitteiden, ohjelmien tai tietojen säätämiseen – vaan niiden hyödyntämiseen. Työntekijöillä on tarkat vaatimukset IT:n suhteen. On tärkeää varmistaa, että tieto on aina ajantasaista, nopeasti saatavilla ja hyödynnettävissä ajasta, paikasta ja laitteesta riippumatta.

Valitettavasti ongelmat ja kysymykset kuitenkin kuuluvat tietotekniikan ja digitalisaation maailmaan. Välillä laitteita tai järjestelmiä ei osata käyttää niin kuin olisi parasta, ja välillä laitteilla ja järjestelmillä esiintyy ongelmia.

Siksi yritykselle on tärkeää, että he ovat ulkoistaneet IT:n lähellä toimivalle ja toimialan tuntevalle IT-palveluntarjoajalle. Sijoitusneuvojien ja asiakaspalvelijoiden tarpeet ovat uniikit, työajat vaihtelevat, eikä työ saa seisahtua IT:n takia. Lähellä toimiva ja aina käytettävissä oleva proaktiivinen IT-tuki vähentää tuottavuuskatkoja. Älä säädä itse, vaan vaadi muilta säätöä!

2. Hyödynnä oikeita rahoitusyhtiön ja pankkiiriliikkeen pilvityökaluja

Rahoitusyhtiöissä ja pankkiiriliikkeissä tärkeimmät pilvityökalut ovat CRM, sähköposti, kalenteri, sähköiset muistiinpanot ja investointienhallintaohjelma. Perässä seuraa Word, Excel, to-do lista ja pdf työkalut.

Laitepuolella pystytään tekemään nykyään enemmän ja enemmän mobiilisti tehokkaalla älypuhelimella ja kevyellä kannettavalla. Microsoft Surface perhe tarjoaa pienessä koossa tehokkaan ja tyylikkään ratkaisun kaikkien tärkeimpien työkalujen hyödyntämiseen.

Pilvityökaluissa suurimmalla osalla meistä on käytössä Microsoftin Office 365 -tuottavuustyökalut. Täältä pystymme hyödyntämään laitteesta ja paikasta riippumatta sähköpostia, jaettua kalenteria sekä Wordia (ja muita tiedostoja). Office 365-pakettiin kuuluu myös paljon muita eri työntekijöiden työtä helpottavia työkaluja.

Esimerkiksi OneNote sähköiset muistiinpanot kulkevat aina mukana interaktiivisesti ilman paperia ja (perinteistä) kynää. Muistiinpanot on helppo jakaa tiimin kesken.

Teams tarjoaa yhteisen työtilan tiimin tai projektin tarpeisiin. Teamsissä pystymme samanaikaisesti työstämään tiedostoja, chattaamaan ja tekemään tiimin kesken videopuheluita.

Rahoitus ja varainhallinta-aloilla myös Googlen tarjoama Google for Business tai G Suite on ollut suosittu pilvityökaluratkaisu. Microsoftin Office 365 tarjoaa kuitenkin hintansa, laajuudensa sekä tietoturvansa puolesta aidosti parhaan ratkaisun kasvavan yrityksen mahdollisuuksiin ja haasteisiin. Lue miten Googlen tarjonta rinnastuu Office 365 pakettiin TÄÄLTÄ.

3. Alan ja digitalisaation tuomat vaatimukset rahoitusyhtiöissä ja pankkiiriliikkeissä

Samalla kun työn tekeminen mobilisoituu, tietojen käsittely siirtyy pilveen ja ryhmätyöskentelytyökalut yleistyvät, niin rajoitukset ja vaatimukset tiedon hallinnalle koventuvat.

Toukokuussa 2018 voimaan astuva EU:n tietosuoja-asetus (GDPR), vaikuttaa laajalti omiin IT ja tietojenhallinta vaatimuksiin. Yritysten kannattaa jättää oman tietotekniikan kehitys ja toteutus GDPR:n vaatimusten mukaisesti osaavalle IT-kumppanille.

Suoremmin alaa koskettava MiFID II -päivitys luo rahoitusyhtiöille ja pankkiiriliikkeille mahdollisuuksia, mutta myös vaatimuksia tiedonhallinnan ja digitalisaation vauhdittamisen suhteen. Paikallinen ja alan tunteva IT-kumppani pystyy ketterästi ja osaavasti auttamaan yrityksiä muuttamaan MiFID II ja MiFIR sääntelyt mahdollisuuksiksi.

4. Tietoturvan kehittäminen rahoitus- ja varainhallinta-alalla

Nyt kun olemme onnistuneesti jalkauttaneet ja kouluttaneet liiketoiminnan kehityksen kannalta oikeat ratkaisut ja kaikki ovat super onnellisia, niin IT-palvelun uudeksi tehtäväksi nousee tietoturvan varmistaminen ja kehittäminen. Eikä vähiten laskeutuvan MiFID II ja GDPR uudistusten myötä.

Yrityksillä on nyt kaikenlaisia kiiltäviä laitteita ja vaikka minkävärisiä ratkaisuja joilla linkit lentää ja tiedostot vaihtaa omistajaa ympäri maailman. IT-tuen tärkeänä roolina on varmistaa että käyttäjät, laitteet, dokumentit ja ratkaisut ovat hallussa ja suojattuina. Tähän olemme ilolla saaneet hyödyntää Microsoftin EMS tietoturvaratkaisua joka myös kehittyy tällä samalla, oi niin hurjalla vauhdilla.

5. Rahoitusyhtiön ja pankkiiriliikkeen liiketoiminnan kehittäminen räätälöidyllä yhdellä ekosysteemillä

Kaikki edelliset rahoitusyhtiön ja pankkiiriliikkeen digitalisaation tuomat mahdollisuudet ynnättynä meillä on mahdollista rakentaa edullisesti ja ketterästi vaatimusten mukainen asiakkaiden, markkinoinnin ja aktiviteettien hallintajärjestelmä.

Microsoft Dynamics 365 hyödyntää Office 365 dataa, ja mahdollistaa pilvipalveluna helpon räätälöinnin juuri oman liiketoiminnan kehitykseen. Järjestelmä mahdollistaa eri työntekijöille puitteet onnistumiselle, sekä asiakkaille ylivertaisen palvelun.

Myynnin ja asiakkuuksien hallinta CRM:ssä keräämällä kaiken tiedon yhteen näkymään, sekä markkinoinnin automaatio tukemaan liidigenerointia ja lisämyyntiä tukevat aidosti yrityksen mahdollisuuksia ylittää tavoitteet.

Oman paikallisen IT-kumppanin tehtävänä on tehdä räätälöinnit ja tarjota jatkuvasti kehittyvään järjestelmän konsultointia ja kehitystä yhdessä toimiston kanssa.