Mainos- ja viestintätoimistot »

5 tapaa, jolla mainos- ja viestintätoimisto voi kehittää liiketoimintaansa hyödyntämällä digitalisaatiota

Mitä viestintätoimiston, mainostoimiston tai markkinointitoimiston tulee ottaa huomioon jatkuvasti muuttuvassa digitaalisessa maailmassa? Lue 5 kohtaa siitä, miten toimistosi parhaiten hyödyntää digitalisaation tuomia mahdollisuuksia ja palveluita kehittäen samalla liiketoimintaansa.

1. Ulkoista mainos- ja viestintätoimiston IT- huolenpito lähellä sijaitsevalle toimialan tuntevalle IT- palveluntarjoajalle

IT-laitteet ja järjestelmät kehittyvät ja yksinkertaistuvat. Ohjelmat ja dokumentit sijaitsevat pääosin pilvessä, jolloin käyttökatkoja ja versioiden hallintaa tarvitsee murehtia koko ajan vähemmän. Tämä vähentää IT:n kanssa taisteluun kuluvaa aikaa.

Viestinnän ja markkinoinnin ammattilaisten ei silti kannata kuluttaa aikaansa laitteiden, ohjelmien tai tietojen säätämiseen – vaan niiden hyödyntämiseen. Myynnillä ja tuotannolla on erilaiset vaatimukset IT:n suhteen. On tärkeää varmistaa, että liikkuvilla myyjillä ja raskaampia tuotannon ohjelmia käyttävillä luovilla työntekijöillä on työkalut kunnossa juuri heidän töidensä vaatimusten mukaisesti.

Valitettavasti ongelmat ja kysymykset kuitenkin kuuluvat tietotekniikan ja digitalisaation maailmaan. Välillä laitteita tai järjestelmiä ei osata käyttää niin kuin olisi parasta, ja välillä laitteilla ja järjestelmillä esiintyy ongelmia.

Siksi toimistolle on tärkeää, että he ovat ulkoistaneet IT:n lähellä toimivalle ja toimialan tuntevalle IT-palveluntarjoajalle. Eri työntekijöiden tarpeet ovat uniikit, työajat venyvät, eikä työ saa seisahtua IT:n takia. Lähellä toimiva ja aina käytettävissä oleva proaktiivinen IT-tuki vähentää tuottavuuskatkoja. Älä säädä itse, vaan vaadi muilta säätöä!

2. Hyödynnä oikeita mainos- ja viestintätoimiston pilvityökaluja

Mainos- tai viestintätoimistossa työskentelevän tärkeimmät pilvityökalut vaihtelevat paljon työnkuvan mukaan. Myyjä tarvitsee mobiilin sähköpostin, kalenterin ja CRM:n. To-do lista, Word ja Excel tulevat heti perässä. Tuotannossa työskentelevä puolestaan tarvitsee sovellukset eri luovien töiden tuottamiseen – koodinpätkien kirjoittamisesta videotuotannon hiomiseen.

Laitepuolella myös eri toimintoja toimistossa suorittavilla on yhtälailla eri tarpeet. Myyjä tarvitsee nopean ja kevyen puhelimen sekä kannettavan. Tuotannossa puolestaan vaaditaan tehoa ja luotettavuutta. HP Premium kannettavat myyjille ja HP Z-tehotyöasemat tuotannolle ovat varma ratkaisu kun halutaan parhaat laitteet työntekoon erittäin järkevällä hinnoittelulla ja elinkaarihallinnalla.
Viestintätoimisto

Pilvityökaluissa suurimmalla osalla meistä on käytössä Microsoftin Office 365 tuottavuustyökalut. Täältä pystymme hyödyntämään laitteesta ja paikasta riippumatta sähköpostia, jaettua kalenteria sekä Wordia (ja muita tiedostoja). Office 365-pakettiin kuuluu myös paljon muita, jo maksettuja eri työntekijöiden työtä helpottavia työkaluja.

Esimerkiksi OneNote sähköiset muistiinpanot kulkevat aina mukana interaktiivisesti ilman paperia ja (perinteistä) kynää. Muistiinpanot on helppo jakaa tiimin kesken.

Teams tarjoaa yhteisen työtilan tiimin tai projektin tarpeisiin, samalla tavoin kuin Slack. Teamsissä pystymme samanaikaisesti työstämään tiedostoja, chattaamaan ja tekemään tiimin kesken videopuheluita.
Mainos- ja viestintäalalla perinteisesti Googlen tarjoama Google for Business tai G Suite on ollut suosittu pilvityökaluratkaisu. Microsoftin Office 365 tarjoaa kuitenkin hintansa, laajuudensa sekä tietoturvansa puolesta aidosti parhaan ratkaisun kasvavan toimiston mahdollisuuksiin ja haasteisiin. Lue miten Googlen tarjonta rinnastuu Office 365 pakettiin TÄÄLTÄ.

3. Alan ja digitalisaation tuomat vaatimukset mainos- ja viestintätoimistoissa

Samalla kun työn tekeminen mobilisoituu, tietojen käsittely siirtyy pilveen ja ryhmätyöskentelytyökalut yleistyvät, niin rajoitukset ja vaatimukset tiedon hallinnalle koventuvat.

Toukokuussa 2018 voimaan astuva EU:n tietosuoja-asetus (GDPR), vaikuttaa laajalti toimistojen omiin IT ja tietojenhallinta vaatimuksiin. Toimistojen kannattaajättää oman toimiston tietotekniikan kehitys ja toteutus GDPR:n vaatimusten mukaisesti osaavalle IT-kumppanille.

Samaan aikaan alalla on mahdollista saada huomattavaa kilpailuetua hyödyntämällä digitaalisia uudistuksia kuten Windows 10 Creators updaten tuomia luovan työn kehityksiä. Siksi on tärkeää, että IT-kumppanina toimii taho jonka kanssa on rakennettu ketterä ympäristö, jossa on helppo testata innovaatioita ja soveltaa niitä oman liiketoiminnan kehittämiseen

4. Tietoturvan kehittäminen mainos- ja viestintätoimistoissa

Nyt kun olemme onnistuneesti jalkauttaneet ja kouluttaneet liiketoiminnan kehityksen kannalta oikeat ratkaisut ja kaikki ovat super onnellisia, niin kolmanneksi IT-palvelun uudeksi tehtäväksi nousee tietoturvan varmistaminen ja kehittäminen. Eikä vähiten laskeutuvan GDPR tietosuojauudistuksen myötä.

Työntekijöillä on nyt kaikenlaisia kiiltäviä laitteita ja vaikka minkävärisiä ratkaisuja joilla linkit lentää ja tiedostot vaihtaa omistajaa ympäri maailman. IT-tuen tärkeänä roolina on varmistaa että käyttäjät, laitteet, dokumentit ja ratkaisut ovat hallussa ja suojattuina. Tähän olemme ilolla saaneet hyödyntää Microsoftin EMS tietoturvaratkaisua joka myös kehittyy tällä samalla, oi niin hurjalla vauhdilla.

5. Mainos- ja viestintätoimistojen liiketoiminnan kehittäminen räätälöidyllä yhdellä ekosysteemillä

Kaikki edelliset mainos- ja viestintätoimiston digitalisaation tuomat mahdollisuudet ynnättynä meillä on mahdollista rakentaa edullisesti ja ketterästi toimiston vaatimusten mukainen asiakkuuksien ja projektien hallintajärjestelmä.

Microsoft Dynamics 365 hyödyntää Office 365 dataa, ja mahdollistaa pilvipalveluna helpon räätälöinnin juuri oman liiketoiminnan kehitykseen. Järjestelmä mahdollistaa eri työntekijöille puitteet onnistumiselle, sekä asiakkaille ylivertaisen palvelun.
Mainos

Reaaliaikainen raportointi ja ennustus takaa työnteon tarkan oikean suunnan määrittämisen, ja mobiilikäyttö tekee työnteosta tuottavaa ajasta, paikasta ja laitteesta riippumatta. Dynamics 365 yhdistää CRM, ERP ja markkinoinnin automaatio ominaisuuksia edullisella lisenssointimallilla, jossa maksetaan vain siitä miten käytetään.

Oman paikallisen IT-kumppanin tehtävänä on tehdä räätälöinnit ja tarjota jatkuvasti kehittyvään järjestelmän konsultointia ja kehitystä yhdessä toimiston kanssa.