Tie myynnin ja markkinoinnin ammattilaiseksi, osa 2

Niin yrityksessä yleisesti kuin jokaisessa toiminnossa erikseen tavoitteiden määrittäminen on elintärkeää. Yhtä tärkeää on myös määrittää käytännöt, joilla näihin tavoitteisiin päästään. Yrityksen visio, missio ja strategia voi kuulostaa tyhjänpäiväiseltä löpinältä, mutta todellisuudessa ne ovat yrityksen drivereita. Jokaisen työntekijän tulisi ymmärtää, miksi hänen työnsä on tärkeää ja miten hän edesauttaa yrityksen kasvua - miten hänen roolinsa on sidoksissa yritykseen. Me ihmiset kun tarvitsemme merkityksen teoillemme.

Markkinointisuunnitelman luominen

Kokonaisuuksien rakentaminen ja asioiden vaikutusten analysoiminen on mielestäni aina ollut mielekästä. Markkinointi on jatkuvassa muutoksessa, mutta miten pysyä muutoksen edellä? Se on varmasti jokaisen markkinoinnin asiantuntijan jatkuva haaste. Markkinointistrategian tulisi pohjautua yrityksen strategiaan, unohtamatta operatiivista suunnitelmaa. Monesti strategia kaatuu siihen, että suunnitelma jää vajaaksi. Tulisiko markkinointisuunnitelma tehdä useamman kerran vuodessa vai tehdäänkö yksi suunnitelma, jota mukautetaan tarpeen mukaan lennossa?

 

Tarjolla on myös pitkä lista eri malleja ja työkaluja suunnitelman luomisen tueksi. Itselleni on kolahtanut perinteinen SOSTAC-malli:

  • Situation: missä olemme nyt?
  • Objectives: minne haluamme päästä?
  • Strategy: miten pääsemme sinne?
  • Tactics: miten tarkalleen?
  • Action: mikä on meidän suunnitelma?
  • Control: pääsimmekö sinne?

Mielestäni SOSTAC toimii erinomaisena muistiona. Se kattaa suunnitelman jokaisen vaiheen auttaen miettimään asioiden merkityksiä syvemmälle. Perinteisiä malleja tai työkaluja käyttäessä, on vaarana, että innovatiivisuus unohtuu. Itse olen ottanut sen lähestymistavan, että mallin avulla luodaan suunnitelmalle perusta. Parhaan tuloksen saavuttamiseksi on tärkeää, että kaikki kohdat tulee käytyä läpi innovatiivisella asenteella. Kun mallin pääajatus on sisäistetty, voi rajoja rikkoa huoletta. 

Kuukauden työkaluna MailChimp: Dynamics integraatiolla tavoitteita palvelevammaksi

Meillä sähköpostimarkkinoinnin työkaluna toimii MailChimp, joka on integroitu meidän CRM:ään Dynamicsiin. Itse en tunne teknisiä yksityiskohtia integraation toiminnasta. Mikä käyttäjälle näkyy on se, että tulokset tuplaantuvat. Mietit varmaan, miten tämä on mahdollista? MailChimp:stä suoraan lähetetyt viestit ohjautuvat harmillisen useasti roskapostiin. Integraation avulla sähköpostitiedoitteet lähetetän Dynamicsista, joka on meillä jopa kaksinkertaistanut viestien avausprosentin estämällä viestien joutumista roskapostiin. Viestipohja valmistellaan MailChimp:ssä, jonka jälkeen se valitaan Dynamicsissa kampanjalle. MailChimp on erinomainen säköpostimarkkinoinnin työkalu, sillä jälki on laadukasta sekä sitä on helppo käyttää. Myös tulokset synkronoituvat Dynamicsin ja MailChimp:n välillä. Itse tykkään seurata tuloksia MailChimp:stä, sillä kaikki tieto on helposti saatavilla ja selkeästi havainnollistettu. Sieltä näkee niin viestin avausprosentin ja -määrän sekä klikkausprosentin ja -määrän. Tuloksia on myös havainnollistettu käyrillä, joista on helppo lukea, mikä kampanja on toiminut hyvin ja mikä taas on ollut heikompi. Tuloksia on myös mahdollisuus seurata Google Analyticsista, joka voidaan liittää Dynamicsin kautta kampanjaan. 

Tilaa tästä blogi sähköpostiisi. 

ALINA VENERMO

alina.venermo@midpointed.fi