Puoli vuotta on taas lennetty tukka kauniisti liehuten ja IT-hommat etenee sellaisella vauhdilla, että heikompia (ja itseä lähinnä) välillä hirvittää. Rakas Olli kirjoitti loistavan tiivistelmän uuden strategiamme käyttöönotosta ja sen positiivisista vaikutuksista Tilinpäätöksestämme jutussa.

Mitä on premium IT-tuki?

Strategiamme keskiössä on IT-tuen tarpeiden ja vaatimusten jatkuva muutos, ja nimenomaan jopa viimeisen puolen vuoden aikana tapahtunut kehitys. IT-tuen suurin rooli selkeästi on edelleen asioiden toimivuudessa ja ongelmien korjaamisessa. Varsinkin jälkimmäinen on se missä suuret erotetaan pienistä, voittajat häviäjistä. Nämä ovat aina olleet ja tulevat aina olemaan Midpointedin toiminnan ytimessä.

1) Digitalisaatiosuunnitelman tekeminen ja sen jatkuva päivittäminen

Maailmalla ilmestyy nykyään sellaisella vauhdilla uusia tuotteita ja palveluita organisaatioiden liiketoiminnan kehittämiseen digitalisaation avulla, että on yksinkertaisesti mahdotonta pysyä uutuuksista kärryillä saati sitten testata niitä. Jo yksinään edustamaamme Microsoftin Office 365 työkalupakettiin tulee jatkuvasti uusia työkaluja parantamaan kollaboraatiota organisaation sisällä ja eri organisaatioiden välillä.

IT-palvelun tärkeäksi tehtäväksi on nyt siis muodostunut pitää palveltava kärryillä kaikista uusista mahdollisuuksista ja esitellä olennaisimmat mahdollisuudet. IT-palveluun kuuluu räätälöity digitalisaatiosuunnitelma ja sitä pitää pystyä päivittämään ketterästi sopivien muutosten tapahtuessa.

2) Ratkaisujen jalkauttaminen ja kouluttaminen

Kun digitalisaatiosuunnitelma on tehty, ja oikeat ratkaisut on löydetty, niin IT-palvelun toinen uusi keskeinen tehtävä on ottaa ratkaisut käyttöön kaikkien työntekijöiden laitteisiin ja kouluttaa käyttäjät kädestä pitäen saamaan välittömiä hyötyjä uusista ratkaisuista.

Tätä ei ratkaista kirjallisilla ohjeilla tai webinaarilla, vaan IT-palveluntarjoajan fyysinen ja henkinen läsnäolo ovat keskeisessä roolissa ratkaisujen jalkauttamisen onnistumisessa. Muutosvastarintaa on varmasti, samoin pettymyksiä ja vaikeita aikoja. Tämän takia koulutuksia täytyy olla paljon, ja tuen jatkuvaa.

3) Tietoturvan kehittäminen

Nyt kun olemme onnistuneesti jalkauttaneet ja kouluttaneet liiketoiminnan kehityksen kannalta oikeat ratkaisut ja kaikki ovat super onnellisia, niin kolmanneksi IT-palvelun uudeksi tehtäväksi nousee tietoturvan varmistaminen ja kehittäminen. Eikä vähiten laskeutuvan GDPR tietosuojauudistuksen myötä.

Työntekijöillä on nyt kaikenlaisia kiiltäviä laitteita ja vaikka minkävärisiä ratkaisuja joilla linkit lentää ja tiedostot vaihtaa omistajaa ympäri maailman. IT-tuen tärkeänä roolina on varmistaa että käyttäjät, laitteet, dokumentit ja ratkaisut ovat hallussa ja suojattuina. Tähän olemme ilolla saaneet hyödyntää Microsoftin EMS tietoturvaratkaisua joka myös kehittyy tällä samalla, oi niin hurjalla vauhdilla.

Varmaa näyttäisi olevan, että muutos ei lopu, vaan päinvastoin nopeutuu. Hienoa olla etulinjassa kehittämässä ketterästi ja tietoturvallisesti erilaisten organisaatioiden perus IT-tukea, sekä näitä uusia IT-palveluiden muutosten tuulia.

Kiinnostuitko sparraamaan IT-palveluista enemmän vai onko organisaatiollasi tarpeita IT:n modernisoinnille?