”Haluatko, että päivitän CRM:ää, vai haluatko, että teen kauppaa?”

Tiedätkö sen tunteen, kun olet harjoitellut ja unelmoinut koko elämäsi ja vihdoin olet studiossa luurit korvilla ja mikki edessäsi? En minäkään. Äidilleni kerrottiin Muskarista että Ollin sävelkorva ei ole vielä ihan auennut….minusta tuli myyjä!

Mutta tiedän hyvin tunteen, kun myyjänä teet ensimmäisen kaupan. Tämä tunne voi olla jopa voimaannuttavampi, koska siinä olet onnistunut vaikuttamaan ja voittamaan puolellesi elävän ihmisen. Tässä totuuden hetkessä tunnet, onko Sinusta huippumyyjäksi. Tähän tunteeseen jää koukkuun. Muistan elävästi ensimmäisen oman oikean kauppani, jossa klousattiin ja kuvaamataitoa harjoiteltiin paperille. Ikimuistoinen hetki! Se hetki muutti minua ihmisenä ja myyjänä ja muokkasi tulevaisuuttani melko perusteellisesti. 

Miten säilyttää sama onnistumisen tunne ja nälkä kaupasta toiseen?

Yritykset investoivat paljon myyjiensä valmentamiseen ja kehittämiseen, mutta silti perusasiat ovat usein heikoissa kantimissa. Olen itsekin valmentanut paljon myyjiä ja valmentaminen on todella hyvä investointi. Jos kuitenkin haluat omista myyjistäsi ja valmennuksista enemmän irti, pitää yritykselläkin olla perusasiat kunnossa. Pelkkä vaatiminen ja valmennuksilla ostettu ulkoistettu paatos ei riitä. Myyjä on aina erittäin kilpailuhenkinen otus. Myyjä tarvitsee mittareita ja onnistumisen tunteita. Onnistumiset ruokkii onnistumista jne. Nämä perustelut saatte sitten niissä valmennuksissa.

Miksi yrityksissä ei sitten ole niitä reaaliaikaisia mittareita ja tuloskortteja?

CRM ei ole ajan tasalla. Jos luvut eivät ole kunnossa ja tarjouskanta epäkuranttia, ei kannata käyttää aikaa väärien lukujen tuijottamiseen. Myyjät, itseni mukaan lukien, esittävät aina vakio vastakysymyksen: Haluatko, että päivitän CRM:ää, vai haluatko että teen kauppaa? "

Hedelmällistä, eikö? Tässä keskustelussa ollaan koska myyjät kokevat CRM-järjestelmien käytettävyyden huonoksi, kauniisti sanottuna. Yritykselle ja johtamisen näkökulmasta on välttämätöntä, että mittarit ja seuranta ovat oikeasti reaaliaikaista ja luvut oikein. Se, mitä ei löydy järjestelmästä, ei ole olemassa.

Miten ohjata myyjää paremmaksi, jos ei ole faktoja joiden pohjalta ohjata?!

CRM

Tämä on suurin yksittäinen syy miksi 80% myyjistä ovat keskikertaisia tilausten vastaanottajia. Valmennus ei auta. Tai voi auttaa ehkä viikoksi tai kuukaudeksi. Valonsoturit kokevat valaistumisen ja innostuksen tunteen valmennuksessa, joka ihmisen perusluonteesta johtuen laantuu takuuvarmasti hyvin nopeasti valmennuksen jälkeen, mikäli seuranta, johtaminen ja tuki eivät ole jatkuvaa ja osana yrityksen kulttuuria. Hyvät myyjät taas hakeutuvat sellaisiin yrityksiin, jossa perusasiat ovat kunnossa.  

Digitaalinen myyntiprosessi Sales Trackerin avulla

Sales Trackerissä on myös markkinointilistat, liidien jalostaminen ja digitaalinen myyntiprosessi mukana. Seuraamalla, miten liidit reagoivat markkinoinnillisiin ärsykkeisiin, saadaan koppi kuumista liideistä. Mihin tavoittelemasi asiakkaat ovat reagoineet ja miten, jolloin markkinointi tuottaa myyjille kuumia liidejä. Me emme enää tee kylmäsoittoja. Me jalostamme kuumia liidejä täsmätarinoilla, koska meillä on tietoa ja mittarit, jotka ovat reaaliaikaisia. Tekeminen on laadukkaampaa, cost of sales tiedossa ja markkinointi kohdistetumpaa. Meillä menee tämän ansiosta paremmin! Sales Tracker auttaa myyjiä toteuttamaan unelmiaan huippumyyjäksi helpommin, varmemmin ja innostuneemmin. Tässä yhtälössä voittaa myös yritys, työnantaja, myyntijohtaja ja koko yrityksen muu henkilökunta ja henkilökunnan perheet, koska jakovara kasvaa!

CRM

"Suurimman osan aktiviteeteista saamme kerättyä ilman, että myyjän tarvitsee tehdä mitään, jolloin ”paskaraportointi”, jota myyjät eivät pääsääntöisesti tee, on automatisoitu."

Me olemme ratkaisseet kyseisen ongelman Sales Trackerin avulla, joka on valmis B2B-myyntiorganisaation ratkaisu. Se seuraa aktiviteetteja, tarjouksia, kauppoja ja asiakkuuksien kehitystä. Mittarit ovat reaaliaikaisia ja kulkevat mukana kaikissa laitteissa. Tarjouskanta on aina ajan tasalla, koska mittarit ovat hyvin visuaalisia ja myyjiä palkitsevia. Suurimman osan aktiviteeteista saamme kerättyä ilman, että myyjän tarvitsee tehdä mitään, jolloin ”paskaraportointi”, jota myyjät eivät pääsääntöisesti tee, on automatisoitu. Myyjillä on aina joka paikassa tehtävälistat mitä tehdä seuraavaksi, myyjät näkevät missä on seuraava kauppa ja Sales Tracker ohjaa myyjiä tekemään enemmän oikeita asioita.

Ennen kuin panostat valmennukseen tai rekrytoit seuraavaa myyjää, Sinun ensimmäinen To-Do on VARATA AIKA muutokselle ja perusasioiden äärelle.